Wie was Matthijs Maris?
Matthijs Maris was een Nederlands kunstschilder, tekenaar, etser en lithograaf en behoorde aanvankelijk tot de impressionistische Haagse School, net als zijn beide broers Jacob en Willem.
Lees meerMatthijs Maris maakte in de jaren 1880 een aantal etsen om zijn technische vaardigheden te verfijnen als voorbereiding op zijn ets ‘De Zaaier’.
Het ging Maris niet om het vertellen van een verhaal of het natuurgetrouw weergeven van de werkelijkheid, maar om het creëren van een bepaalde sfeer. Nadat hij aanvankelijk in dezelfde realistische stijl had gewerkt als zijn broer Jacob, wilde hij in latere jaren uitdrukking geven aan zijn emotie, zijn beleving. Echte kunst was voor hem geen weerspiegeling van een waarneembare werkelijkheid maar van een innerlijke waarheid. Zijn werk verloor dan ook de binding met de werkelijkheid: de contouren werden vager en de figuren leken uit een droomwereld te komen. Dit ‘betoverde kasteel’ is daar een voorbeeld van. Mogelijk is het werk geïnspireerd op zijn herinnering aan de stad Lausanne.
Matthijs Maris was een Nederlands kunstschilder, tekenaar, etser en lithograaf en behoorde aanvankelijk tot de impressionistische Haagse School, net als zijn beide broers Jacob en Willem.
Lees meerMerel vertelt over dit kleine werk, een van haar favorieten.
Lees meerOp de site van het RKD Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis zijn enkele tientallen werken van Matthijs Maris met beschrijving te zien.
Lees meerMatthijs Maris werd tijdens zijn verblijf in Engeland geïnspireerd door het werk van de Prerafaëlieten, een groep jonge idealistische kunstenaars die zich tegen de heersende smaak van de middenklasse keerde. Zij beschouwden de pure ongekunstelde vroege Italiaanse renaissancekunst als inspirerend voorbeeld. Meer op ArtSalonHolland.
Lees meerNaar aanleiding van de tentoonstelling “Gedroomd Papier” in het RMT in 2010 bespreekt Tessa Voos in het tijdschrift Hollands Spoor de werken van enkele kunstenaars, onder wie ook Matthijs Maris (pagina 2 en 3).
Lees meerHet impressionisme was rond 1900 een belangrijke stroming, omdat daarin alle bestaande opvattingen over kunst ter discussie werden gesteld.
Lees meer