Arne Jacobsen 1902 Kopenhagen (Denemarken) - 1971 Kopenhagen (Denemarken)

Stoel: model 3100 1967

De Deense ontwerper en architect Arne Jacobsen (1902-1971) is bekend geworden door zijn functionalistische stijl van ontwerpen en zijn vooruitziende blik. Dat vorm steeds door functie moet worden bepaald zie je duidelijk terug in de zijn ontwerpen, zoals bij de stoelen: 'de mier', 'de zwaan' en 'het ei.' Deze stoel werd wereldberoemd en kenmerkte zich door een elegante eenvoudige stijl. Rugleuning en zitting waren uit één stuk multiplex gebogen. Het zijn ontwerpen die uitblinken in elegantie, eenvoud en functionaliteit. Arne Jacobsen staat bekend als modernist en vooral perfectionist. Hij ontwierp niet alleen meubels maar ook kranen en bestek. Als architect ontwierp hij onder andere het SAS Hotel in Kopenhagen en het St. Catherine's College in Oxford. Arne Jacobsen is beïnvloed door Mies van der Rohe, Le Corbusier en Bauhaus. Jacobsen op zijn beurt heeft vele andere ontwerpers beïnvloed. Een concreet voorbeeld van de synergie tussen interieurontwerp en zijn architectuur is te vinden in het ontwerp voor de Nationalbank te Kopenhagen, 1971.

• George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

Republic of Fritz Hansen™ | Arne Jacobsen & SAS Royal Hotel

The SAS Royal Hotel in Copenhagen is celebrating their 50th anniversary. We wanted to mark the occasion by celebrating Arne Jacobsen - the master behind this great project.