Informatie Download
Jan Eisenloeffel 1876 Amsterdam (Nederland) - 1957 Amsterdam (Nederland)

Rijnwijnglas ontwerp 1927

Jan Eisenloeffel (1876 - 1957) is een van de belangrijkste kunstenaars in Nederland aan het begin van de 20e eeuw geweest. Hij heeft ontwerpen gemaakt voor metalen en keramische objecten, sieraden en zilverwerk. Minder bekend is dat Eisenloeffel in 1928 een uitgebreid kristallen glasservies ontwierp voor de Glasfabriek Kristalunie in Maastricht. Het drinkservies bestond uit een totaal van 24 verschillende glazen voor wijn, sterke drank, frisdrank, bier, champagne en port, plus kruiken van verschillende grootte. Het servies heeft een strakke vormgeving, maar is overdadig versierd met facetten en diamantslijpsel. Boven de vlakke voetplaat gaat de schacht met zes facetten over in diamant blokvormig facetten. Het glas zelf is versierd met een omringende snit in tongen. De motieven komen in alle glazen van de reeks als gemeenschappelijk element weer. De set bleek zeer succesvol en werd geproduceerd tot de jaren 70 van de vorige eeuw.

• George Hendrik Breitner: Meisje in kimono

Goudriaan Lamp (Jan Eisenloeffel)

Waarom kostte deze lamp de rijke Rotterdammer Albert Goudriaan zoveel geld? En wat is er zo vernieuwend aan? In deze video bespreekt conservator Mienke Simon Thomas van het Museum Boijmans Van Beuningen de grote lamp die de ontwerper en kunstenaar Jan Eisenloeffel maakte voor Goudriaan.