Expositie
Piet Dirkx exposeerde zijn werk in Phoebus in Rotterdam.
Lees meerVeel familieleden van Piet Dirkx zaten in de sigarenbranche. Als fervent sigarenroker wendt hij de achterkant van sigarendoosjes aan voor velerlei notities: boodschappen, observaties, indrukken en afspraken. Ze vormen de basis voor de kleuren waarmee hij de doosjes beschildert. Hiervoor gebruikt hij was gemengd met zuivere pigmenten, waardoor een sterke kleurintensiteit ontstaat. Want over kleuren droomt en fantaseert Dirkx er eindeloos op los. Hij kan er mee spelen. In talrijke tentoonstellingen hangen kleurrijke paneeltjes van sigarendoosjes aan de wand, staan tegen een muur of liggen op de vloer. Gestapeld en gerangschikt. Ze houden het midden tussen schilderijen en sculpturen, maar vormen bij elkaar een overwogen onderzoek naar vorm en kleur in specifieke ruimten. Wandwerken noemt de kunstenaar zo’n opstelling. De eenvoud ervan is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, want wat Dirkx leest of ziet heeft enorm veel invloed. In zijn hoofd spoken zaken rond als de opbouw van Rothko’s schilderijen, foto’s van Mondriaan en Malevitsch, de filosofie van Berkeley of de sigaar van Brigitte Bardot.
Afbeeldingen van dit object mogen niet worden gedownload. Het auteursrecht van dit object berust niet bij Rijksmuseum Twenthe. Voor meer informatie kunt u contact opnemen.
Piet Dirkx exposeerde zijn werk in Phoebus in Rotterdam.
Lees meerDe medaillons zijn gesigneerd en gedateerd 'Piet Dirkx 1999'. De opdrachtgever de Nederlandse Spoorwegen heeft ze overgedragen aan de Gemeente Eindhoven. Helaas heeft de verkeerde Piet toestemming gegeven voor het overschilderen van een deel van de PSV-medaillons. De echte Piet wist van niks.
Lees meerIn 2011 schreef Michiel Morel het artikel ‘Onder de rook van Van Abbe (2): Piet Dirkx en Stijn Peeters in E’ven’.
Lees meer